tisdag 31 december 2013

2013 – en årskrönika som är sådär

Eftersom alla framgångsrika bloggare och mediemedverkare i största allmänhet ska skriva en årskrönika så är det klart att även jag ska göra det. Den kommer såklart handla om rally.

Årskrönikan skulle kunna vara så kort som detta stycke och sammanfattas såhär: ”Efter ett mediåkert 2012 då resultaten helt valde att utebliva så lyckades vi under några tillfällen 2013 påvisa lite fart och några bra placeringar.” Men detta hade varit tråkigt om krönikan vore slut redan nu så vi tar en liten mer utdragen och seg variant. Från början.

Högsta besöksrekord på bloggen för året nådde vi redan i februari. Detta då det inte handlade om oss, utan om alla andra. Eftersom vi valde att inte köra några vintertävlingar så beslöt vi att åka och titta på alla snabba Grupp E-åkare på den andra deltävlingen i cupen, Dan Anderssons Minne i Grängesberg. Vi gjorde även ett reportage med bilder och text som många verkade uppskatta.

Våren - en lång transportsträcka till hösten
Vi körde första tävlingen den 1 maj med Frida i högerstolen, en sprint i Linköping. Tävlingen var tänkt som ett genrep inför gruspremiären i Nybro 4 maj och tur var det då vi upptäckte att motorn gick varm och vi tvingades bryta. Dålig start på säsongen.

Den 4 maj väcktes jag klockan 03.00. Detta för att jag hade ställt klockan på det och det var dags att åka 25 starka mil till Nybro och köra tredje tävlingen i Grupp E-cupen. Tävlingen var onotad och Roger i högerstolen och det hände egentligen inget speciellt på den tävlingen, vi fortsatte på det inslagna spåret. Alltså mediåkra insatser vilket resulterade i en mediåker plats i resultatlistan. En sjätteplats i klassen och tolva totalt. Ingen rolig början så vi hoppar direkt två veckor framåt. Då var det dags att besöka metropolen Hällefors, en metropol jag besökt många gånger då det är en riktigt bra och aktiv motorsportort. Här skulle Frida och jag köra en tävling som bestod av två sprintsträckor och två skogssträckor. Här inledde vi starkt med att vara snabbast på den inledande sträckan i klassen vilket resulterade i tre bonuspoäng. Sen halkade vi ner lite och slutade fyra i klassen och tolva totalt igen.

Två veckor senare igen åkte jag och Roger med familj till Flen för att enligt mig åka på Sveriges roligaste vägar. Tyvärr är tävlingen kort men dock så roligt och här bröts en viktig trend. Det regnade inte. Det gör det alltid i Flen och på deras tävling Violsprinten. Det kändes som vi fick in ett bra flyt men det blev en fjärdeplats i klassen och tia totalt. Lite uppgivet men bara att ta nya tag.

På väg mot en total tiondeplats i Flen.
Foto: Joel Carlsson, JC Rallypics

29 juni. Då regnade det igen. Och då var det rally igen. I Skillignaryd, roligt då vi aldrig kört där och det är i Rogers hemmatrakter. Tävlingen blev lite konstig då det skedde en olycka på långsträckan SS 2 som tvingades strykas. Istället blev en lång service innan vi skulle avsluta med två milsträckor. Svårt att finna rytmen och på SS 4 någon kilometer in kör vi tokpunktering så då var den tävlingen körd vilket resulterade i sistaplats i klassen och 22:a totalt.

Avslutade på bästa tänkbara sätt
Sommaruppehåll fram tills den 10 augusti då det var dags för rally i Värmland. Rally Killingen i Kil. Fantastiskt roliga vägar och rolig tävling och efter halva tävlingen öpnnade sig himlen och det blev såphalt. Detta gjorde att det svängde ordentligt i resultatlistan, vi testade nog de flesta placeringarna under tävlingen men slutade fyra i klassen och åtta totalt. Det var en liten vändning på en trög vår.

Lite dikeskänning i regnigt Kil på SS4
Foto: Andreas Hultström, JC Rallypics

Två veckor senare skulle vi tillbaks till Flentrakten, Gnesta och Runt Mjölkpallen-Pokalen. Återigen Roger i högerstolen och fantastiskt roliga vägar även om vi inledde med att köra på ett gärde istället för på vägen efter en dum chickan mot slutet på sträckan. Sen kändes det som vi hade ett fint och bra tempo tävlingen igenom och det hade de flesta dock. Vi slutade femma i klassen och sjua totalt. Ett resultat vi ändå var nöjda med.

Gärdesbesök på SS 1 i Gnesta
Foto: Christer Moreau, Motorsport4sale

Incar från SS 1 Runt Mjölkpallen-Pokalen

Sista tävlingen i Grupp E-cupen arrangerade Rönne MK i Askersund och anrika Rejmes-Svängen där Roger och jag nu skulle göra allt vi kunde för att nå vårt mål. Vi låg nu fyra i klassen i mästerskapet och hade en liten chans att bli trea vilket var vårt mål för säsongen. Alltså topp tre, inte just trea. Förutsättningarna var att vi fick bli sämst tvåa samtidigt som Frida Axelsson inte fick bli bättre än femma. Vi inledde med en publiksträcka och vårt mål var att vinna den för att ta bonuspoäng det gjorde vi inte. Vi blev femma på sträckan och det bli vi även på SS 2 även om vi nu klättrade upp till en fjärdeplats. Frida låg dock före. SS 3, vi fortsatte med bra tempo och hade nu en andratid på sträckan och i målet fick vi reda på att vår konkurrent Frida olyckligt rullat och brutit. Vi låg nu på en andraplats och hade allt i egna händer. Två sträckor kvar.

In action på SS 2 på Rejmes-Svängen.
Foto: Hans Edvarsson, Hans Edvarssons foto


Incar från SS 2 Rejmes-Svängen

På SS 4 lyckades vi dryga ut vår andraplats ytterligare och hade nu 15 sekunder ner till tredjeplatsen inför den avslutande långa sträckan på 2,1 mil. Hur skulle vi köra? Hur mycket skulle vi ta i? Köra på säkerhet men ändå tillräckligt fort men inte köra av. Vi kom i mål. Det kändes bra. Inga tider inrapporterade i målet. Uppdatera telefonen för se resultat. Inga resultat. Men tillslut. Vi hade tappat tio sekunder vilket betydde att vi klarade det med 5 sekunder. Detta efter 5,5 mil specialsträcka. Mycket härlig känsla och go stämning i bilen på väg in mot målet.

Med det så nådde vi vårt mål att bli trea i klassen i Cupen och totalt sjua. Mycket trivsamt. Efter det avslutade Frida och jag med att köra en sprint i Laxå där vi blev tvåa. Fridas första pokal. Grattis!

Med det vill jag tacka alla fantastiska konkurrenter, kompisar, arrangörer, cupgeneraler, publik, funktionärer, mekaniker, familj och rallybil för ett mycket roligt och bra år.  

Robin Svensson, en såkallad rallyförare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar