När vi nu bygger denna udda folkracebil kom jag tänka på folkracebilar jag haft genom åren, det har blivit några stycken. Och vilka minnen det finns kopplade till dem på olika sätt. Nedan går jag igenom nio bilar som betytt något extra för mig genom åren.
Första bilen
Min första bil såklart. Köptes på Norrköpings höstrace i september 2000 och var inte då ens 14 år fyllda. Vi la ett bud. Det var väl så man gjorde trodde vi och mycket riktigt det var enbart ett bud på den. Så den mattsvarta Saab 99:an lastades upp på en hyrd släpkärra och kördes hem till Valdemarsvik. Vi målade om bilen i rött, vitt och blått som då skulle bli våra teamfärger.
Juniorlägret i Kalmar, augusti 2001
Jag blev av med bilen på första tävlingen efter debutanttävlingen. Köpte tillbaks den helgen efter och blev av med den igen för att slutligen köpa tillbaks den igen och äga bilen i 1,5 år. Första folkraceheatet jag körde med bilen vann jag och slutade tillslut tvåa i B-finalen.
Andra bilen - med den kom framgångarna
Den andra bilen var också en Saab 99 som köptes in sommaren 2002 i Linköping. Den bilen ägde vi i ett år och lyckades prestera många fina resultat. Bland annat körde jag C-final i Semesterracet i Vimmerby och den bidrog till att jag blev trea i Östgöta-cupen 2003.
Semesterracet i Vimmerby 2003
Saab 99 cc - receptet på att hänga med seniorerna
Det blev bara en tävling med denna bil då det var många bud på den, men det var en rolig tävling. En RS-tävling vid Tolvmannabacken och bilen gick så bra så tiderna räckte till att vara i toppen bland seniorerna.
In action under en RS i Kisa 2003
Monstret - Nissan Micran
En bil som jag köpte privat som "reservbil" och bara tränade med. Men det var en pigg bil. 2,3 liters motor med en vikt på 500 kg. Det mest brutala jag kört i folkrace.
Träning på Toverum, 2003
Rullarbilen
Kör man folkrace tillhör det att göra några rullningar. Och det är ju bättre att göra det efter man sålt bilen. Ja, det stämmer. Före hösttävlingen i Nyköping hade min morbror Roger köpt bilen och vi skulle dela bil. Redan i första heatet slog jag runt ett varv. Och i tredje omgången gjorde jag samma sak i ledning och kom iväg som tvåa. Det räckte till B-final. Roger var dock inte lika imponerad.
Nyköping efter första rullningen, oktober 2003
Final i Sveriges största kvällsrace
Så många meriter som senior i folkrace har det inte blivit då jag alltid prioriterat rallyåkandet. Så en B-final i Sveriges största kvällsrace i Norrköping var väldigt roligt och detta gjordes med denna Saab 99 Combi Coupe.
Finalbilen i Sveriges största kvällsrace 2011.
Saab 9-5 kombi - Sveriges smidigaste folkracebil
Detta åbäke till bil körde jag med i 2011 års upplaga av Semesterracet. Väghållningen var sådär men en rolig publikmagnet och många härliga kommentarer. Det var många bud på den men lyckades behålla den och körde året efter i Sveriges största kvällsrace med den.
Semesterracet 2011, Saab 9-5 kombi
Drömbilen - saab 95
Alla som känner mig vet att jag är stor entusiast av gamla Saabar och framförallt Saab 95, V4 kombi. Har en sådan privatbil med tillhörande Saabo-husvagn. 2011 på folrkacefestivalen deltog tre Saab 95:or (rekord i modern tid?). Jag la ett bud på en av dem. Och fick den. Fantastisk trevlig bil som jag ännu inte tävlat med men kommer göra under detta år.
Anders Persson, Gestrike RT har byggt denna skönhet.
Byggprojektet
Här är vi idag. Med Anders Perssons bil som mall bygger vi nu vår egna Saab 95. Ett mycket intressant och spännande projekt.
Bygget av en Saab 95:a
Det här var mina nio bilar som betytt något extra för mig genom mina nu 13 folrkaceår. Vilka har varit era favoritbilar och varför har de varit det?
Keven
SvaraRadera